Saturday 25 June 2011

aku kopy and paste...rase cm bes jer....

Hai.. hari ni Jalut nak share kata kata yang perlu anda tahu dan ingat jika berSAHABAT.. nih semua Jalut petik dari entry seorang blogger yang Jalut sendiri kagum dengan penulisannya.. yep..

Jalut dah cakap kat dia nak pick up some sentences from her entry yesterday.. hahah..semalam punya.. takpa la.. janji ada isi yang perlu anda tahu… Walaupon Jalut tak pernah ada sahabat, it is good to share .. kan??

OK..
Yup, kita boleh berkawan dengan semua orang, tapi sahabat yang sama-sama rasa kesukaran dan kepahitan kita dalam menjalani kehidupan ni, macam mencari berlian antara kaca-kaca.

Jalut Kata : Ye betol.. tak kira la ngan siapa siapa pon, semua kita boleh berkawan.. tapi untuk mencari sahabat yang baik memang sukar.. Bagi Jalut, sukar untuk mencari sahabat perempuan, tapi Jalut lebih senang bersahabat dengan lelaki.. kerana dengan perempuan la Jalut lebih cemburu ..nak nak cemburu dalam pelajaran (peristiwa sekolah rendah) .. Satu perkara yang Jalut selalu ingat, “Perempuan kalau dengan lelaki dia senang nak bagi apa yang dia minta (dari sudt positif) tapi kalau sesama perempuan, dia lebih berkira.takot tergugat persaingan antara mereka sendiri”.
Lebih indah lagi sekiranya sahabat kita tu adalah sahabat yang mengajak kita ke arah kebaikan dan menjauhi perkara-perkara yang Allah murka.

Jalut Kata: Ya betul.. Jalut sendiri impikan sahabat dan kawan macam ni.. Alhamdulillah.. masih ada yang kearah ini.. Walaupun nak jumpa nya amat amat la tipis.. dan masih ramai yang jauh menyimpan.. sama sama menegur dengan cara yang baik..

Sebenarnya di sekeliling kita sudah ramai calon yang boleh kita jadikan sahabat. Tinggal kita sahaja yang mahu mengorak langkah untuk memulakan persahabatan.

Jalut: Ya betull!!! cuma diri sendiri yang tak nak dan menghadapai kekangan atau bayang bayang.. Jalut la tuh.. sebab tuh takda sahabat.. Jalut sendiri rasa Jalut ni kecil dalam kalangan mereka.. kecil , tak pandai, .. suka menyisihkan diri sendiri.. huhuhu…

Sebenarnya yang ni pun berbalik kepada diri kita sendiri, kalau kita nak dapat kawan yang baik, kita pun kena lah jadi kawan yang baik kepada orang lain..

Jalut kata: Pesanan untuk diri sendiri.. Jalut sedang mencuba mematang kan lagi diri dia dalam aspek ni.. bukan senang nak jadi kawan yang baik.. sebab diri Jalut sendiri ada sejarah dengan kawan  yang buat kat Jalut.. 

Jangan nanti kat akhirat, Allah tanya kamu... Kenapa biarkan kawan kamu macam ni dan macam tu tanpa sedikit usaha pun untuk membetulkan dia!

Jalut Kata: errrr.. takuttt… sama sama la kita tegur menegur secara berhemah…

Kita kena usaha juga menegur walaupun nanti tak pasti dia akan terima teguran kita... Kita da laksanakan tanggungjawab kita, tinggal dia je lagi betulkan diri dia

Jalut Kata: Ye betul.. Saya setuju!! hahahaa.. tapi berapa ramai kah yang marah balik apabila ditegur?? ramai kan?? itulah orang yang tak leh terima teguran… Jalut pun setakat ni berusaha menerima teguran orang lain, untuk mengubah diri yang naif ini…

Entry rujukan dari Eh, Ustazah! : Sahabat..

No comments:

Post a Comment